در جریان مصاحبه پادکست ایکس باکس ارا با فیل اسپنسر در این هفته صحبت های جالب از جانب او و اعضای حال حاضر سایت Xbox era مطرح شد
از قبیل استراتژی مایکروسافت عرضه بازی های ایکس باکس برای دیگر پلتفرم ها و درباره برنامه آنها برای ساخت ژانر های بیشتر و همچنین بازی های کوچکتر و تکنفره صحبت شد که قرار است به برخی از آن ها که توسط اسپنسر مطرح و پاسخ داده شد بپردازیم برای گوش کردن به پادکست ایکس باکس ارا کلیک کنید.
(پادکست در حدود 3 ساعت بود و این ها فقط بخش کوچکی از مکالمه هستند)
- در پادکست XboxEra، فیل اسپنسر وقتی از او درباره برنامه آنها برای ساخت ژانر های بیشتر و همچنین بازی های کوچکتر و تکنفره سوال شد
فیل اسپنسر :
یکی از دلایلی که ما سرویس اشتراکی خود را راه انداختیم این بود که به ما اجازه میدهد تا روی بازی هایی با روند و پایان مشخص دارند سرمایه گذاری و از آنها پشتیبانی کنیم. به عنوان مثال در Dev Direct اخیر همه بازی هایی که نشان دادیم سولو پلیر (تک نفره) بودند.
چون من نمی خواستم ببینم هر بازیی تبدیل به یک بازی بزرگ سرویس محور شود چون سازنده ها فکر میکنند مدل کسب و کار اینگونه است. خیلی کار ساده ای نیست، هر تیمی برای اینکار ساخته نشده. مثلا تیمی مثل Compulsion Games، نمیخواهد تبدیل به یک تیم عظیم 1000 نفره شود و ما میخواهیم آنها کار عالی خود را انجام دهند. هر بازیی قرار نیست 1000 ساعت باشد و یا هر بازیی قرار نیست Pay to win یا به اصطلاح پول محور باشد.
او همچنین در ادامه پادکست این هفته گفت اکس باکس همچنان پروژه های بسیار زیادی دارد که از آن ها رونمایی نکرده استاو همچنین ادامه داد که برای State Of Decay 3 Everwild و پروژه جدید و معرفی نشده تیم شیفر بسیار هیجان زده است. او همچنین اضافه کرد که Everwild پیشرفت چشم گیری در مراحل توسعه خود داشته است.
او باور دارد که عرضه بازی های اکس باکس برروی پلتفرم های دیگر باعث می شود که این شرکت بتواند بازی های بیشتری بسازد و از استودیوهای دیگر حمایت کند؛ او از عنوان Ninja Gaiden 4 برای مثال استفاده کرد.
او همچنین در ادامه پادکست گفت که قطعا در شوکیس های خود لوگوی پلیاستیشن و نینتندو را نشان خواهند داد:
فکر میکنم این فقط یک روش شفاف برای نشان دادن این است که بازیهای ما کجا منتشر خواهند شد. در واقع، ما حتی سال گذشته هنگام برنامهریزی برای شوکیس ژوئن، درباره این موضوع بحث کردیم. اما زمانی که تصمیمگیری نهایی شد، دیگر زمان کافی برای آماده کردن همه موارد وجود نبود. در نتیجه، این حس را داشتیم که اگر برخی از پلتفرمها را نشان دهیم و برخی را نه، عجیب خواهد بود.
میخواهم با مردم شفاف باشم. اگر بازی برای نینتندو، پلیاستیشن یا استیم عرضه میشود، مردم باید بدانند که از کدام فروشگاهها میتوانند بازیهای ما را تهیه کنند. اما در عین حال، میخواهم که کامیونیتی اکسباکس بتوانند بازیهای ما را تجربه کنند و از هر آنچه که ارائه میدهیم، روی هر صفحه نمایشی که بتوانیم، بهرهمند شوند.
- فیل اسپنسر از نگرانی هواداران اکس باکس درباره اینکه این کمپانی تبدیل به شرکتی مانند سگا شود که فقط بازی می سازد و دیگر کنسول تولید نمی کند، با خبر است و این فرضیه را رد می کند
تیم اکس باکس همیشه به تنوع گزینه ها و فرصت ها برای کاربران فکر می کند و برای همین این که در حال توسعه ویندوز و Cloud Service هستیم که در حال حاضر تقاضای بالایی دارند به خصوص در آسیا که به لطف Cloud Service، کاربران جدید با سرعت زیادی در حال افزایش است
- فیل اسپنسر درباره نگرانیها پیش آمده در مورد آینده پلتفرم ایکسباکس و کتابخانههای بازی گفت:
فکر میکنم ما در طول نسلهای مختلف با قابلیت پشتیبانی از بازیهای قدیمی و ویژگی Play Anywhere، احترام خود را به کتابخانههای بازیهای کاربران نشان دادهایم و میخواهم به این روند ادامه دهم.
- او در ادامه نگرانی های ایجاد شده درباره کتابخانه ها گفت:
ما همیشه به Library بازیهای گیمرها احترام گذاشتهایم و این رویکرد ادامه خواهد داشت
- در ادامه که درباره صحبت ها او در دادگاه اکتیویژن گفته شده بود سوال شد
سونی از 30% سهم فروشش از بازیهای ما برای حذف کردن اکسباکس از صنعت استفاده میکند
او پاسخ داد:
من دوست داشتم که همه پول فروش بازیهایمان به خودمان میرسید، مطمعنا پول بیشتری از پلتفرم خودمان کسب می کردیم و به همین دلیل سرمایه گذاری روی پلتفرم مهم است. ولی افرادی هستند که شاید لایبرری آنها روی پلیاستیشن یا نینتندو است، یا بازی با کنترلر آن ها را بیشتر میپسندند یا بازی ها (انحصاری) دیگر پلتفرم ها را دوست دارند و نمیخواهم و به این حقیقت نگاه کنم و بگویم هیچ راهی نیست که ما بیزنسی بسازیم و فن های بیشتری روی پلتفرم های دیگر پیدا کنیم. من نمیخواهم آنها را (به اجبار) به سمت اکسباکس سوق بدهم دیگر اینطور نیست و بازیکنها (به پلتفرم هایشان) خیلی وابسته اند.
و همان ۷۰% که از پلتفرمهای دیگر بدست میآوریم نبز به ما برای ساختن پورتفولیویی قوی کمک میکند.
جالبتر اینکه یکی از سریعترین رشدهای ایکسباکس در بازار آسیا رخ داده اما نه به خاطر فروش کنسول بلکه به لطف سرویسهای ابری و بازی روی PC. او اعتقاد دارد که آینده صنعت گیم دیگر محدود به کنسولها نیست و همین موضوع رویکرد مایکروسافت را تغییر داده است. او در ادامه گفت:
دیگر نمیخواهیم کاربران پلیاستیشن و نینتندو را به پلتفرم خودمان بیاوریم. با فروش بازیها روی پلتفرمهای دیگر همین حالا هم در موقعیت خوبی قرار داریم.
این ها تمامی صحبت های پادکست این هفته نبود اما با این حال سعی کردم تا حدی مکالمه های مهم فیل اسپنسر را پوشش بدهم ممنون از اینکه تا اینجا من رو همراهی کردید.