این روزها اگر اخبار را دنبال کرده باشید از بسته شدن دوتا از استودیو های سونی یعنی Neon koi و Firewalk studios مطلع هستید. در این چند وقت اخیر همواره شاهد تعدیل های گستردهای در صنعت بازی های ویدئویی بودیم و این قطعا اولین و آخرین بار نیست. برای مثال مایکروسافت امسال بسیاری از استودیو های خود را تعطیل کرد و چند هزار نفر را از کار برکنار کرد. متاسفانه این دفعه تعدیل ها و بسته شدن ها به سراغ سونی آمدند و با ضرر های مالی بسیار زیاد گریبان گیر این شرکت شدهاند.
اما اصلا قضیه چیست؟ بازی Concord چرا یک پروژه کاملا شکست خورده به حساب میآید؟ استودیو Neon koi درحال توسعه چه بازی هایی بوده است؟
برای پاسخ دادن به همه این سوالات، بد نیست که نگاهی به تاریخچه این دو استودیو بندازیم.
Neon koi
طبق گفته سایت رسمی این استودیو، آنها بر روی بازی های موبایلی کار میکنند و همواره در تلاشاند تا داستان های حماسی برای بازی خود طراحی کنند. آنها بخشی از شرکت سونی بودند. اما هیچ چیزی از پروژهای که درحال کار بر روی آن بودند پر دسترس نیست و ما صرفا میدانیم این پروژه فعلا متوقف شده است. درحال حاضر نزدیک به ۴۰ نفر شغل خود را بعد از بسته شدن این استودیو از دست دادهاند اما سونی اعلام کرده است برنامه های زیادی برای بازی های موبایلی دارد. این استودیو فعلا بسته شده است و معلوم نیست سونی در آینده برای بازی های موبایلی خود برنامه هایی دارد.
Firewalk studios
به گفته خود این استودیو، Firewalk یک استودیو توسعه دهنده بازی های ویدئویی است که تحت مالکیت سونی قرار داشت. آنها میخواستند تا با ساخت یک بازی مولتی پلیر مردم را دور همدیگر جمع کنند تا بتوانند دقایقی از دنیای واقعی فاصله گرفته و مشکلات و سختی هایشان را فراموش کنند. آنها قصد داشتند اینکار را با بازی Concord بکنند، بازی که در سبک Sci-fi و multiplayer و PvP و FPS عرضه شد و قرار بود بازیکنان زده شگفت زده کند.
اما همانطور که در جریانید، این اتفاق نیفتاد و بازی Concord تبدیل به یکی از بازی هایی شد که تا مدتها از آن در تاریخ به عنوان یک پروژه بسیار شکست خورده یاد میکنند.
اما دلیل آن چه بود؟
Concord
شاید بتوان به عنوان یکی از ناموفق ترین بازی های تاریخ از این بازی یاد کرد. مبلغی که خرج این بازی شده است چیزی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار بوده است و این بازی هیچوقت به سود دهی نرسید و نخواهد رسید.
این بازی اهداف و انتظارات خود را برای بازیکنان بسیار بالا برد و هیچجوره نتوانست کاربران را راضی کند. همین موضوع باعث شد بازی از نظر تجاری به یک شکست بسیار بزرگ تبدیل شود و این اتفاقات را رقم بزند. این موضوع به حجم بسیار زیادی در فضای مجازی ترند شد و در روز های آخر میدیدیم گاها بازی تنها اندازه انگشتان دو دست، بازیکن فعال دارد.
این بازی نه تنها موفق نشد بلکه باعث شد سونی تصمیم به بستن کامل این استودیو بکند و در نتیجهٔ آن، ۱۷۸ نفر شغل خود را از دست دادند، البته سونی گفته است به کسانی که شغل خود را از دست دادند بسته هایی داده میشود که تا مدتی بتوانند زندگی خود را بگذرانند تا زمانی که شغل مناسبی پیدا کنند.
از شانس بد این بازی، تجربه آن برای خیلی از افراد امکان پذیر نبوده و وضعیت خوب یا بد بودن بازی از لحاظ فنی مشخص نیست، اما در هر صورت Concord تبدیل به یکی از ناموفق ترین پروژه هایی شدهاست که سونی با آن روبهرو شده است.
خیلی ها علت بسته شدن این دو استودیو را منفعت طلبی سونی میدانند. سازمان CWA (کمیته کارگران آمریکا) در طی بیانهای اعلام کرده است که سونی از این تعدیل ها به سود خود استفاده میکند. در این بیانیه ذکر شده است:
سونی با تعطیل کردن استودیو ها و اخراج کردن کارکنان، سعی دارد انحصار خود را در صنعت بازی های ویدئویی بیشتر کند که این مسئلهای خطرناک برای کارمندان است. CWA قصد دارد تا جلوی این موضوع را بگیرد.
اما در کل، همه میدانیم بسته شدن این استودیو ها، اخراج شدن کارمندان و شکست خوردن بازی ها، هر دلیلی که پشت آنها باشد ضرر بزرگی به این صنعت میزند، مشکلی که مخصوصا در ۲ سال اخیر بسیار رواج یافته است و شرکت ها دائما درحال تعدیل نیرو یا تعطیل شدن هستند. برکنار کردن ۱۷۸ نفر از کارشان واقعا نا امید کنندهاست، آدم هایی که مدتها از وقت خود را صرف ساخت بازی برای آن استودیو کردهاند و یک روز با دریافت ایمیلی متوجه بسته شدن استودیو میشوند بسیار ناجوانمردانه است. امیدواریم شرکت ها مخصوصا سونی در آینده با فکر کردن بیشتر و تصمیمات منطقی کار های خود را جلو ببرند.