مدتی می شود که از منتشر شدن تریلر گوست آف یوته می گذرد و بد نیست در کنار هم به یکسری از نکات قابل توجه تریلر بپردازیم و ببینیم برای تجربه بهتر گوست آف یوته چه اطلاعاتی باید از آن عصر ژاپن داشته باشیم.
بعد چند سال انتظار بلاخره در غیرمنتظره ترین روز ممکنه، استدیو ساکر پانچ تریلری از دنباله گوست آف سوشیما را نشر داد و شور و شوقی در دل هواداران جین ساکای انداخت و در کنار آن اطلاعاتی از داستان کلی نسخه جدید این عنوان را در اختیار ما قرار داد .
در اولین نگاه تریلر به ما تصویری از کوهستان یوته نشان می دهد که همانطور که از اسم آن پیداست تمرکز بازی غالبا در این حومه جریان دارد و همین سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که
گوست آف یوته چه زمانی از ژاپن رو به ما نشان می دهد ؟
طبق گفته سازندگان و همانطور مه در تریلر دیدیم بازی قرار است ما را به سفری در دل دوره ادو در ژاپن دعوت کند .
دوره ادو (۱۶۰۳-۱۸۶۸) که یکی از مهمترین دورههای تاریخ ژاپن است، با برقراری شوگونسالاری توکوگاوا آغاز شد.
در این دوره، ژاپن تحت حکومت شوگونهای توکوگاوا به مدت بیش از ۲۶۰ سال به انزوا رفت و از تعاملات گسترده با جهان خارج خودداری کرد. جامعه این کشور در این دوره به شدت سلسلهمراتبی بود و ساموراییها طبقه حاکم را تشکیل میدادند. هنر، ادبیات و فرهنگ ژاپن در دوره ادو به شکوفایی رسید و بسیاری از آداب و رسوم سنتی ژاپن در این دوره شکل گرفت، با این حال، در اواسط قرن نوزدهم، فشارهای خارجی و تحولات داخلی باعث شد تا دوره ادو به پایان برسد و ژاپن وارد دوره جدیدی شود .
گوست آف یوته دقیقا کجا ژاپن جریان دارد ؟
اولین اطلاعات جغرافیایی را اسم بازی به ما می دهد اشاره مستقیمی است که به کوهستان یوته می کند، کوه یوته واقع در پارک ملی( Shikotsu-Toya )در جزیره هوکایدو است، این کوه دیدنی با ارتفاع 1878 متر از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی با کوه فوجی دارد، البته این کوه صرفا یک کوه نیست، بلکه یه نماد طبیعی که جایگاه ویژه ای در باور های مردم محلی و هنر آن منطقه گذاشته است و به خوبی میتوان رد پای آن را در آثار بصری و شعر های هنرمندان دید.
در کنار نمایی که در تریلر از کوه یوته می بینم راوی داستان می گوید
مردم به شمال می آیند تا ناپدید شوند
و این نکته ای به ما گوش زد می کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.فارغ از کوه بد نیست نیم نگاهی به جزیره هوکایدو (Hokkaido) داشته باشیم ، در شمالیترین جزیره ژاپن در دوره شوگونسالاری توکوگاوا (1603-1868) هوکایدو منطقهای نسبتاً ناشناخته و مرزی بود. این جزیره که در آن زمان اِزو نامیده میشد، به دلیل آب و هوای سرد و شرایط سخت زندگی، جمعیت کمی داشت و بیشتر توسط آینوها، بومیان ژاپن، سکونت داشت البته این جمعیت اندک یک خاصیت مهم هم داشت، مکانی عالی برای فراریان و کسانی تحت تعقیب بودند پس میتوان نتیجه گرفت که با یک فراری یا یک فرد از قوم آینو مواجه هستیم ولی ممکن است کارکتر ما به دنبال فرد فراری ای باشد .
قوم آینو چه افرادی بودند ؟
با احتمال اینکه کارکتر یک فرد از قوم آینو باشد باید اطلاعاتی از آن ها داشته باشیم که در هنگام بازی با رگباری از سوالات مواجه نشویم .
آینوها قومی بومی هستند که قرن ها پیش سال پیش در جزیره هوکایدو ، جزایر کوریل، ساخالین و شبه جزیره کامچاتکا ساکن بودند. این قوم دارای فرهنگ، زبان و ویژگیهای ظاهری متمایز از ژاپنیهای قاره اصلی بودند.
آن ها در خانههای چوبی به نام آتاش که روی پایههای بلند ساخته میشدند، زندگی میکردند.
آینوها معمولاً پوست روشنتر، موهای فراوانتر و چشمانی بادامیتر نسبت به ژاپنیهای قاره اصلی داشتند و بقایشان متکی بر شکار، ماهیگیری و جمعآوری غذا بود. آنها به طبیعت احترام میگذاشتند و اعتقادات شمنیستی داشتند.
گرگ اوکامی گرگی از گله های هوکایدو
در آئین شینتو، گرگ اوکامی ایزد محافظت و انتقام جو است. گرگ اوکامی، که نمادی از گونه های منقرضشده از گرگهای هوکایدو است این گرگ جثهای متوسط و پشمی ضخیم و بلند داشت که به او کمک میکرد تا در سرمای شدید هوکایدو دوام بیاورد. این گرگها معمولاً به صورت گلهای زندگی میکردند و از پستانداران بزرگ و کوچک تغذیه میکردند.
این جانور زیبا و قدرتمند، به دلیل تهدیدی برای دامها و همچنین به عنوان نمادی از وحشیگری بود که هدف شکارچیان بسیاری قرار گرفت، البته از بین رفتن زیستگاهشان توسط انسان ها در انقراض این بی تاثیر نبوده. آنها این گرگ را خدایی به نام Horkew Kamuy میدیدند که به معنای «خدای زوزهکش» است.
هنرمندی در لباس حنگجو
اگر با دقت بیشتری به چهره با نقاب کرکتر نگاه کنیم متوجه ماسکی می شویم که آثار بندزدگی بر روی آن دیده می شود
که به این رویکرد وابی سابی می گویند که نمادی از مادی زدگی و هرچه که دور شدن از مادیات را منعکس می کند است.
و همچنین در ادامه ساز شامیسن را بر کمر کرکتر داستان مشاهده میکنیم که بهنظر میرسد جایگزین شاکوهاچی یا همان فلوت جین ساکای در بازی اول باشد. بیایید از ماسک شکسته و بندزدهای که و دستان ظریفی که شباهتی به دستان یک جنگجو ندارد و شامیسن که قهرمان داستان با خود حمل میکند، میتوان حدس زد که این کاراکتر احتمالا یک هنرمند است که البته اگر دقت کنیم راوی قبل از مرگش اشاره داشت “مردم به شمال می آیند تا ناپدید شوند ولی تو برای شکار آمده ای” از این جمله می توان به این نتیجه رسید کاراکتر بازی هنرمندی بوده که برای انتقام از نزدیکانش یا برای محافظت از آن ها دست به شمشیر برده است.
تاریخ ها و فرهنگ ها همیشه منبع الهام خوبی برای بازیساز ها کارگردان ها بودند و ساکر پانچ با دست گذاشتن بروی یکی از کم توجه ترین نقاط تاریخ ژاپن از این قاعده مستثنا نیس ولی همیشه داشتن اطلاعاتی برای پیش زمینه کمک به درک بهتری از این آثار هنری می شود ممنونم که تا اینجا همراهمون بودید حتما نظراتتون رو برامون بنویسید.